one2one
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدي احلى الاوقات

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

عبد العزه المزينى"عبد الله ذى البجادين" 1

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
mouhamad.moustafa89
شغال الله ينور
شغال الله ينور

ذكر عدد الرسائل : 85
المزاج : عبد العزه المزينى"عبد الله ذى البجادين"  1 Mostmte3
الاوسمة : عبد العزه المزينى"عبد الله ذى البجادين"  1 F18c8c10

عبد العزه المزينى"عبد الله ذى البجادين"  1 Empty
مُساهمةموضوع: عبد العزه المزينى"عبد الله ذى البجادين" 1   عبد العزه المزينى"عبد الله ذى البجادين"  1 Icon_minitimeالخميس 20 نوفمبر 2008, 10:47 pm

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله سيدنا محمد واله ومن والاه ثم اما بعد
رب اشرح لى صدرى ويسر لى امرى واحلل عقدتا من لسانى يفقهوا قولى
سبحانك لا علم لنا الا ماعلمتنا انك انت العليم الحكيم
اولا السلام عليكم الحقيقه دى بجد شرف ليا انى اتقابل مع حضراتنكوا هنا ياشباب فى الملتقى ملتقى احلى حياه وزى ماسبق وعرفت قبل كده ان ملتقى احلى حياه ياشباب ان شاء الله
مجرد مجرد وسيله اومقدرش اقول انها وسيله بس كل الى اقدر اقولوه عنوه انوه مجرد دليل بسيط بين ادينا ياشباب علشان بيه نوصل لاحلى حياه .. واحلى حياه ياشاب هى الحياه احنا نعشها ونعيش حيتنا عادى زى جدا ما احنا عاوزنها هوه احنا كشباب عايزين ايه.. احنا عاوزين حياه ياشباب مليانه حركه وخروج وفرح ومتعه مش حياه كئيبه ممله نمطيه رزله للاسف احنا معظمنا فهم او خلاص هوه حط فى دماغوه ان الشاب لما بيلتزم بيكون الشاب ده كئيب ورزل وممل ونلااقى نفسنا لو لينا علاقه بيه يعنى زملنا او صحبنا او لينا كلام معاه زى مابنقول ايه ياعم ده ايه الحياه دى يعنى لا اغانى ولا افلام ولا كلام مع بنات ولا خروج ايه ده ايه الحياه الغريبه دى ...اولا ياشباب الالتزام مش كده خاااالص او مش زى ما احنا شايفين كده من الى قدمنا و الى حولينا واصلا احنا بنحس ان الشاب الملتزم ده خلاص باه فى دنيا تانيه زىمابنشوف او مش زى مابنشوف هوه زى ما احنا حبين نشوف دى الحقيقه ياشباب والله صدقونى... وانا اولا عندى راى او مش راى انا مين اصلا انى اقول راى بس هوه مجرد تفكير بيجى فى دماغى .. انا مبحبش ان احنا نقسم نفسنا انا ضدد اصلاا فكرة ان احنا نقول على فلان ده ملتزم والتانى ده ضايع ..اصل فى الصل كلنا فى الاصل مسلمين مينفعش نقول ده صحبنا ده روش والتانى ده ملتزم ده واد مطرقع والتانى كئيب صح ياشباب ؟؟؟... بس انا من راى المتواضع ان نقول فيه شاب عايز احلى حياه والتانى لسه بيدور على الحياه دى مينفعش نقول ومينفعش صحبنا الى لقه احلى حياه انوه يقول على صحبنا ده انوه عايش حياه ضايعه بس انا بفضل اقول انوه شاب لسه بيدور على احلى حياه طب منا عمال اقول احلى حياه ... احلى حياه طب ايه هيه باه احلى حياه دى اصلا الى انته بتتكلم عنها ..؟ انا قلت ياشباب وهقلها تانى وتالت والف مره ومليون مره كمان لو ينفع وحضراتكوا متزهقوش منى... احلى حياه هى الحياه الى انا اعشها من غير الله الملك "ربنا" ميكنش غضبان علينا او يضايق بمعنى انى لما اكون بعمل الحاجه دى ميكنش ربنا شايفنى وانا بعملها وهوه زعلان وغضبان منى او مضايق ومش معنى كده انى انعزل واروح الجامع وقضيها صلاه وقضيها مذاكره وابعد عن اصحابنا الى ربنا لسه مكرمهوش باحلى حياه ....... وانا بقول لسه لان ان شاء الله ربنا غفور رحيم وكريم بردوه وعلشان كده انا بلوم على اخواتى الى ربنا كرمهوم باحلى الحياه انوه يبص لاخويا الى ربنا مكرمهوش بالحياه دى انوه خلاص باه احسن وعند ربنا اهم وينعزل عنوه ويتكبر عليه " ده غير اصلا انوه منافى لاداب الاسلام " ده كمان بيخلى اخويا ده الى ربنا مكرمهوش لسه باحلى حياه يكره انوه يكون كده كئيب وده يخلينى افتكر موقف كان حكاه احد الدعاه عن ولد طالب علم خلاص ربنا كرموه من العلم الكتير قاعد مع معلموه فاالملعم حس ان الولد ده خلاص فيه سنة غرور وتكبر فعايز يديلوه درس عملى ياشباب يفهموه فيه وهما فى الدرس وقف المعلم عن الشرح وقال للولد ده مش هكمل الشرح الى لما تبوس ايد اقل الناس فالولد بص وقال اكيد اقل الناس ده مش هيكون فى درس علم فخرج فى الشارع علشان يدور على اقل الناس فبص فى الشارع بيدور على اقل الناس فبص لقه واحد بيكنس الشارع كناس يعنى راح وقال ليه هات ابوس ايدك فقال ليه. ليه؟ حكا ليه.. عارفين قال ليه ايه؟ قال ليه بوس ايد نفسك لانك اقل الناس ...فهمنا ليه ياشباب اسبابها لان انته ممكن تبص لصاحبنا ده الى بيعمل ذنوب طوووول الوقت انوه ضايع خالص وانك احسن منوه ..طب ايه عرفك انوه لو تاب ان ربنا ميبدلش سيئاتوه دى حسنات ...تخيل !!!!!الذنوب دى كلها تتبدل حسنات ......اقول ليك طبعا ده ربنا هوه حد تانى يعنى هوه الملك القاادر على كل شئ وهوه احن علينا من امهاتنا تخيل حضرتك حنان ولدتك...لا ده هوه احن احن علينا منها
معلش طولت عليكوابس انا حسيت انوه مينفعش اتكلم عن احلى حياه وعن صحابه عاشو احلى حياه الا لما نعرف احنا صح ولا غلط؟ سواء الى عرف احلى حياه ولا الى لسه على طريقوه ليها ان شاء الله نبتدى باه مع الصحابى الى اتكلمت عنوه عنوه كتيير بس مخلصتهوووش تعالوا نحكى قصة الصحابى الى عاش احلى حياه ونشوف لقاها ازاى؟ وعشها ازاى؟ من الصحابى ده؟ الصحابى ده هوه عبد العزه المزينى او عبد الله زى البجادين ..... ايه ده ياعم؟ ايه اوى دى !!!
حاضر يافندم هوضح ليك وهنعرف تفصيلها وحده وحده طب يلا بينا نخش فى تفاصيل حياتوه
طب لحظه قبل ما نبتدى ايه انته هتكلنا فى الكلام انته ليه مقلتش ليه عايز تتكلم عنوه اول واحد ليه يعنى ده اول واحد عاوز تتكلم عنوه فى الاول .. يعنى اتا مش فاهم انته ليه سايب جحافلة الصحابه زى ابو بكر الصديق وعمرو وغيرهم وحابب واحد معظمنا مانسمعش عنوه.....هقول انا فعلا قاصد ابتدى بيه لانى اولا شاب زيكوا وعارف احنا بنفكر ازاى وعارف مبررتنا وقلت لازم اجيب واحد عاش احلى حياه علشان يكلمنا بنفسوه طب ياسلام باه لو كان شاب هوه فعلا شاب ....شاب ايه انته كمان ده كان عندوه فى بداية احلى حياه 16 سنه ده احنا بنسيميهوم عيال دلوقت صح؟؟
لا هوه بصراحه كان راجل ازاى. ده الى هنعرفوه دلوقت
تعالوا نخش اكتر فى تفاصيل حياتوه
اولا ايه حكاية اسمينوه دى؟؟
اولا تعالوا ناخود اول اسم والتانى هيجى بعدين اوكى؟؟
اوكى___ الاسم الاول عبد العزه المزينى ايه حكايتوه ده باه هقول ليك ياسيدى انته لحظت حاجه فى الاسم ايون انا لاحظة العزه دى مش غريبه علينا هوه مش ربنا ليه ايه فى القرءان بيقول فيها جل جلاوله
بسم الله الرحمن الرحيم
افرئيتم اللات والعزه ومناة الثالثة الاخرى
صدق الله العظيم
ايوه فعلا هوه اهلوه كانوا بيعبدوا العزه وسموه على اسموه تباركا بيه طب ايه المزينى دى..؟؟
لو بصينا مع بعض على الخريطه هنلاقى مزينه دى قبيله بين مكه والمدينه وبكده يكون وضح الاسم العزه الاه ومزينه قبيلتوه طب بردوه مفهمتش ليه هوه بالذات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هقول ليك لانوه بيرد على اسئله كتيييره لينا فلو سئلنا نفسنا انا ليه مش عايش احلى حياه هتلاقينى بقول ياااااعم هوه انا شفت النبى طب الصحابه وشافوه وعاشوا معاه علشان كده هما بأو زى منته بتتكلم وكمان ياعم انا مش حافظ قرءان يباه عاوزنى ازاى اكون كده؟ .... مش ده الى بنقولوه ياشاب !!!! لا معلش نسيت حاجه كمان ودى بنسمعها كتييير احنا فى عصر الفتن "متهيقلى مهمه دى" لانها بتتكرر كتييير
والصحابى ده بجد انا كل ما افتكر سيرتوه بحس انى انا قليل اوىى وبقول يااااااااه انا فين؟ ياترى ياشباب ان شاء الله لما نخلص حلقتنا دى هنسال نفسنا السؤال ده؟؟
اتمنى ياشباب نسال نفسنا السؤال ده
تعالوا ان شاء الله نكمل بكره
سبحانك لاعلم لنا الا ماعلمتنا انك انت العليم الحكيم
اخوكوم محمد مصطفى
abuatta
Admin
Admin
abuatta

ذكر عدد الرسائل : 699
المزاج : عبد العزه المزينى"عبد الله ذى البجادين"  1 8010
الاوسمة : عبد العزه المزينى"عبد الله ذى البجادين"  1 Eximious

عبد العزه المزينى"عبد الله ذى البجادين"  1 Empty
مُساهمةموضوع: رد: عبد العزه المزينى"عبد الله ذى البجادين" 1   عبد العزه المزينى"عبد الله ذى البجادين"  1 Icon_minitimeالإثنين 06 أبريل 2009, 2:04 pm

جزاك الله كل الخير
https://one2one.yoo7.com

عبد العزه المزينى"عبد الله ذى البجادين" 1
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» فتاة حطمت الرقم القياسى للجوال"موبايل"
» اخى الشاب كن رجلا "منقول"
» حدث فى مثل هذا اليوم"وقفة عرفات"
» لا تقل جزاك الله الف خير
» شوف جنود الله