one2one
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


منتدي احلى الاوقات
 
الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 امحو يا رحمن وزرى

اذهب الى الأسفل 
+2
abuatta
yasmine
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
yasmine
مشرف مستقبله كبير
مشرف  مستقبله كبير
yasmine


انثى عدد الرسائل : 483
المزاج : امحو يا رحمن وزرى Busy10
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى 1_210
تاريخ التسجيل : 19/04/2008

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالثلاثاء 19 أغسطس 2008, 5:56 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كلمات الأنشودة :-

امحو يا رحمن وزري ...انت تغفر للعصاة
عشت في الدنيا حزينة كم شكت مني الصلاة
مصحفي مل ابتعادي عنه فـي كـل اتجـاه
في حمى الشهوات ضعت في درب الغـواه
ينقضي ليلـي بذنـب فـوق شاشـات ارى
قالت الفتيات انـت هـل تريديـن الحيـاه
قلدي تلك الجميلة و اخلعـي عنـك العبـاة
ثم طرت بـلا حيـاء للهوى اقفـوا خطـاه
أغلق الطرف كحيـلا او أصاحـب كـل لاه
لكن اليوم الهي تبـت فـي ليـل القسـاه
قد علمت الان حقـا كيـف ترتـاح الفتـاه
اننـي لله اسعـي أرتجـي منـه رضــاه
زافـرات الصـدر قالـت أه يـا ربــاه اه....


http://www.dawah.ws/flash/emhoo.swf
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.alhomat.com
abuatta
Admin
Admin
abuatta


ذكر عدد الرسائل : 699
العمر : 34
الدولة : امحو يا رحمن وزرى Egypt10
المزاج : امحو يا رحمن وزرى 8010
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى Eximious
تاريخ التسجيل : 17/09/2007

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالأربعاء 20 أغسطس 2008, 11:15 pm


والله موضوع جميل جدا وقصيده جميله الف الف شكر يا ياسمين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://one2one.yoo7.com
mouhamad.moustafa89
شغال الله ينور
شغال الله ينور



ذكر عدد الرسائل : 85
العمر : 34
المزاج : امحو يا رحمن وزرى Mostmte3
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى F18c8c10
تاريخ التسجيل : 26/10/2008

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالثلاثاء 11 نوفمبر 2008, 8:54 pm


اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاتوه
حابب حقيقى انى اشكر يايسمين على مشاركة حضرتيك الجميله دى بجد اكتر من رائعه
وفعلا عارفه يافندم بيت الشعر الى بيقول
حياة الفتى والله بالعلم والتقى ان لم يكونا لا اعتبار لذاته
والحجاب لاختى المسلمه حقيقى اكتر حاجه ممكن ان هيا تقرب بيه من ربنا لنا ان نتخيل يافندم ان ربنا يطلب من حد من خلقوه انوه يغطى نفسوه ليه ياربى خايف عليك انتى قريبى منى خايف عليكى قوولوا ياعم بتجيب كده منين ايه الى بتقولوزه ده


هقول رد على لسان ربنا
بسم الله الرحمن الرحيم
ياايها النبى قل لازواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادنى ان يعرفن فلا يؤذن

صدق الله العظيم متهيقلى اخوتنا بيصدقوا ربنا صح؟

شفتوا ربنا رحيم بينا ازاى
اختى الى مش محجبه
مش وحشه حقيقى والله مش وحشه ولكن بس هيه عايزه وقفه بسيطه مع نفسها اختى الى مش محجبه الصبح مشيا بتيبرجها او تاظهار فتنها يراها ضعاف الانفس وهوه معذور اصل دى جنة الرجل فى الدنيا كلنا عارفين دعوة اللهم اتنا فى الدنيا حسنه وفى الاخرة حسنه وقنى عذاب النار بعض العلماء اجمعوا على ان جنة الرجل فى الدنيا هى زوجتوه المرئه

فا حضرتيك جنة الله فى ارضوه علشان كده متخليش اى حد يخش الجنه دى الى الى يستحقها
وشفتوا ياخواتى البنات ربنا بيحبكوا ازاى وخايف عليكوا ومش عايز حضرتيك تتاذى
حد من اخواتى عايز يقول لا لسه بعد اذنك اقنعنى الى حابب انى اقنعوه لا اسف انا اقلل كتير من انى اعمل كده بس هحاول يبعت ردوه على اختى ياسمين وهيه او انا انا شاء الله قادرين على الرد عليه ده بعد اذن اختى ياسمين طبعا
واخيرا جزاكى خيرا يافندم وبارك الله فيكى ومتحرمناش من مشاركات حضرتيك فى سلسلة طريق اللتزام والثبا عليه ضمن فاعليات ملتقى احلى حياه

وشكرا
سبحانك لاعلم لنا الا ماعلمتنا انك انت العليم الحكيم
اخوكوم محمد مصطفى

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
abuatta
Admin
Admin
abuatta


ذكر عدد الرسائل : 699
العمر : 34
الدولة : امحو يا رحمن وزرى Egypt10
المزاج : امحو يا رحمن وزرى 8010
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى Eximious
تاريخ التسجيل : 17/09/2007

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالثلاثاء 11 نوفمبر 2008, 10:29 pm



بما اننا اتكلمنا عن الحجاب تعالو نخليها دعوه للنقاش
بسم الله الرحمن الرحيم
"وقل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن ويحفظن فروحهن ولا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها وليضربن بخمورهن علي جيوبهن ولا يبدين زينتهن الا لبعولتهن ......." صدق الله العظيم
ايه "31" سورة النور

بسم الله الرحمن الرحيم
"ياايها النبى قل لازواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادنى ان يعرفن فلا يؤذن وكان الله غفورا رحيما" صدق الله العظيم
ايه "59" سورة الاحزاب


قال أبن باز في تفسير الاية الكريمة " امر الله سبحانه وتعالي جميع نساء المؤمنين بإدناء جلابيبهن علي محاسنهن من الشعور والوجه وغير ذلك حتي يعرفن بالعفه" (كتاب ثلاث رسائل في الحجاب )للشيخ عبد العزيز عبد الله بن باز


يقول الشيخ ابن عثيمين رحمه الله في تفسير الايه الثانية في ص 17و18 من رسالته " وقد دلت الاية من كتاب الله وسنة رسول الله صالى الله عليه وسلم والنظر في صحيح والاعتبار والميزان بأنه يجب علي المراه أن تستر وجهها عن الرجال الاجانب الذين ليسوا من محارمها , ثم يقول وأذا تأمل العاقل المؤمن هذه الشريعة وحكمها واسرارها تبين له انه لا يمكن أن تلزم الشريعه المرأه بستر الرأس والعنق والذراع والساق والقدم ثم تبيح أن تخرج المرأه كفيها ووجهها المملؤين جمالا وتحسينا فإن ذلك خلاف الحكمه "

يقول شيخ المفسرين الامام الطبري في تفسير الايه الكريمه الثانيه " عن علي بن ابي طلحه عن ابن عباس رضي الله عنهما , امر الله نساء المؤمنيين اذا خرجن من بيوتهن في حاجه أن يغطين وجوههن من فوق روسهن بالجلابيب ويدنين عينا واحدة"

ويقوي هذا الاسناد ما صح عن ابن سيرين قال بن سيرين سألت عبيده السلماني عن اية " يا ايها النبي قل لازواجك ........" الي اخر الايه يقول ابن سيرين فقام عبيدة وفسر الاية تفسيرا عمليا وفعليا وواقعيا حيث قام وجاء بثوب فغطي بيه رأسه ووجهه وجسده وابرز عينا واحده"
وبذلك يكون قد فسر عمليا ما كانت عليه نساء المؤمنات من الصحابيات

ويستدل العلماء بثلاثة مواضع في تلك الايه علي وجوب ستر الوجه والموضع الاول قول الله تعالي " ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها " قال شيخ الاسلام بن تيميه أن الله سبحانه وتعالى جعل الزينه زينتين : 1- زينه ظاهره 2- زينه باطنه.
وقد جوز للمرأه ابداء زينتها الظاهره لغير الوزج والمحارم وإما الزينه الباطنه فلا تبديها الا للزوج وقد صح عن ابن مسعود (ض) انه قال في ذلك الموضع ان (الزينه الظاهره هي الثياب) واسناد هذا القول في غاية الصحه حيث رواه بن جرير الطبري وابن ابي شيبه والحاكم
وأما ما نسب لأبن عباس (ض) بأنه فسر الزينه الظاهره بأنها الوجه والكفين فأن اسناد ذلك الاسر لايصح بحال الي بن عباس (ض)



منقول طبعا من بعض الكتب التي ذكرت اسمها في الاعلي وكتب اخري لم اذكر اسمها وانا لو لم اكن اخاف الاطاله لكنت فسرت اكثر واكثر لكن اعتقد ان هذا كافي





عدل سابقا من قبل abuatta في الإثنين 17 نوفمبر 2008, 5:46 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://one2one.yoo7.com
yasmine
مشرف مستقبله كبير
مشرف  مستقبله كبير
yasmine


انثى عدد الرسائل : 483
المزاج : امحو يا رحمن وزرى Busy10
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى 1_210
تاريخ التسجيل : 19/04/2008

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالثلاثاء 11 نوفمبر 2008, 11:09 pm


جزاكم الله خيرا علىالاضافات الجميلة دى بجد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.alhomat.com
hegazy
نائب المدير
نائب المدير
hegazy


ذكر عدد الرسائل : 371
العمر : 34
المزاج : امحو يا رحمن وزرى 3010
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى 1187177599
تاريخ التسجيل : 18/09/2007

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالخميس 13 نوفمبر 2008, 7:20 pm

بجد موضوع متميز يا ياسمين وبشكرك عليه جداً

وكلام جميل بتاع الاخ محمد وابوعطا واتمنى من أن الكلام بتاعهم يكمل لنا الخلفية الصحيحة بتاعة الحجاب لأن الموضوع دا أصبح تضارب فيه الافتاءات كتيرة وممكن تسبب الفتن للناس وحمانا الله وحماكم من شر الفتن
وجزاكم الله كل خير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
abuatta
Admin
Admin
abuatta


ذكر عدد الرسائل : 699
العمر : 34
الدولة : امحو يا رحمن وزرى Egypt10
المزاج : امحو يا رحمن وزرى 8010
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى Eximious
تاريخ التسجيل : 17/09/2007

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالإثنين 17 نوفمبر 2008, 5:43 pm


الموضوع منهي من زمان يا حجازي من الكتاب والسنه مش عارف الجدل الزياده فيه ده ليه
والظاهره الغريبه بتاعت خلط الحجاب بالايشرب بالنقاب
الحجاب هناهو اعم واشمل من النقاب في حد زاته يعني النقاب الي الناس بتلبسه جزئ من الحجاب
اه والايشراب الي بيلبسوه دا لا يتعبر حجاب بأي حال من الاحوال
كمان عايز اقول شئ للبنات الي بيعملو الترحات الايسبانش مش اسمها كده برده انتم عارفين دي ايه
الترحه الايسبانش : رمز العاهرات في اسبانيا لانهم عندهم ترخيص بالزنا استغفر الله العظيمgfdx
وكلنا فرحاننين بيها تلاقي يخويا البنت من دول تقول انا تعبت اوي علي ما عملت الترحه اسبنش ودوخت وجبتها شمال ويمين علي ما عدلتها ياشيخه روحي اتنيلي ولا انت عارفه معناها ايهtt xg ههههههه الحمد لله قدر الله ومشاء فعل يا رب منقلدش تقليد اعمي للغرب وهداكم الله وهدانا بأذن الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://one2one.yoo7.com
mouhamad.moustafa89
شغال الله ينور
شغال الله ينور



ذكر عدد الرسائل : 85
العمر : 34
المزاج : امحو يا رحمن وزرى Mostmte3
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى F18c8c10
تاريخ التسجيل : 26/10/2008

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالثلاثاء 18 نوفمبر 2008, 5:03 pm

بسم الله والصلاة وتالسلام على رسول الله سيدنا محمد واله ومن والاه ثم اما بعد

رب اشرح لى صدرى ويسر لى امرى واحلل عقدتا من لسانى يفقهوا قولى
الحقيهقه تكملتنا او ردا على كلام اخويا ابو العطا
هوه بصراحه الرد موجز جدا جدا جدااااااااااااااا
هوه الفرق بنا وبين دول ياجميل ان احنا انعم علينا بنعمة الاسلام
علشان اخلاغق اتلسلام مبتودناش لكده فا احنا مختلفين عنهوم
وصدق الداعى حين قال
الحمد لله على نعمت الاسلام وكفى بها نعمه

سبحانك لاعلم لنا الا ما علمتنا انك انت العليم الحكيم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
abuatta
Admin
Admin
abuatta


ذكر عدد الرسائل : 699
العمر : 34
الدولة : امحو يا رحمن وزرى Egypt10
المزاج : امحو يا رحمن وزرى 8010
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى Eximious
تاريخ التسجيل : 17/09/2007

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالثلاثاء 18 نوفمبر 2008, 8:31 pm


بسم الله الرحمن الرحيم
ردا علي اخويا محمد مصطفي
احنا يا استاذ محمد منخدش اي حاجه من الغرب ونقلهم ونقول اصلنا مختلفين عنهم بنعمة الاسلام
يعني مثلا موضة تسقيط البنطلون وطبعا دي الافه والمكروب المنتشر بين شببنا محنا وخدنها من الغرب يعني دا يصح مهو معظم الشباب الي بيعملوها مسلمين يصح برده ده يا استاذي وغرها وغيرها وانت اكيد عارف الكثير وبدون ذكر ربنا يعافينا ويعديهم يا رب
بلاش حكاية الطواعية اني اطوع الدين لخدمة الدنيا لا المفروض اني اطوع الدنيا لخدمة الدين مش العكس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://one2one.yoo7.com
mouhamad.moustafa89
شغال الله ينور
شغال الله ينور



ذكر عدد الرسائل : 85
العمر : 34
المزاج : امحو يا رحمن وزرى Mostmte3
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى F18c8c10
تاريخ التسجيل : 26/10/2008

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالسبت 22 نوفمبر 2008, 9:43 pm

السلام عليكم ورحمة الله ردا على اخويا ابو العطا واضح انك يافندم مختش بالك من كلامى ياجميل انا قصدت بكلامى انا الحمد لله على نعمة الاسلام وكفى بها نعمه

نعمة الاسلام ياحجميل بمعناها ككل والمعنى الى انا قصدتوه ان ربنا انعم علينا بالاسلام واخلاقوه وقيموه صح؟؟؟؟
ومعتقدش ان من اخلاق وقيم الاسلام كده


وانا حضرتك بما انى قايم هنا بغرفة احلى حياه هبسطها لحضرتك شويه
انا لما قلت احلى حياه هيه الحياه الى انا اعشها وربنا سبحانه وتعالى ميكنش مضايق منى

الله الملك ميكنش شايفنى ويقول لا مش دووول الى انا خلتهوم مسلمين
صح؟

ومن ضمن الحجات دى يافندم هووو اولا حضرتك اتكلمت عن تسقيط البنطلونات يافندم صح؟

معتقدش ان ربنا ورسوله لما يشوفوا عملنا واحولنا زى ماقال ربنا هيكون راضى عنها

بسم الله الرحمن الرحيم
وقل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله والمؤمنين
صدق الله العظيم
فمعتقدش ان ربنا ورسوله لما يشوف حالنا ده هينبسط صح؟؟


فهمتنى يافندم وقيس على كده باقى الحجات الى احنا نعرفها كلنا

متشكر ليك اصلا لاهتمامك وردك عليا
جزاك الله خيرا وجزى القائم على الغرفه هنا وصاحب الموضوه كل خير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
abuatta
Admin
Admin
abuatta


ذكر عدد الرسائل : 699
العمر : 34
الدولة : امحو يا رحمن وزرى Egypt10
المزاج : امحو يا رحمن وزرى 8010
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى Eximious
تاريخ التسجيل : 17/09/2007

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالأحد 23 نوفمبر 2008, 12:05 am

فيه ناس كتير يا محمد مكتوب في بطاقتهم ايسلام لكنهم ميعرفوش شئ عن الاسلام

وناس كتير تعرف لكن بطنش صح
وناس كتير بتقول اننا مسلمين بس بتستخبي ورا الدين يسر لا عسر
الكلام الي انا اتكلمت فيه دا ممكن كتير يقول يا عم انت جاي وتهتم بالافه الصغيره وسايب حال المسلمين الي ..........والي.............والي
انا في اعتباري اني الافه الصغيره جنب كمان افه صغيره بتعمل مصيبه كبيره
حضرتك موضحتش معني كلامك انت قولت ان اخلاق الاسلام مبتخدناش لكدا بس اهي ناس كتيره راحت لكدا وبقت مش افه لا بقت عاده ومت شب علي شئ شاب عليه
والمشكله انت لما تلاقي قناه دينيه مطلعه مزيعات عملين كده لازم نقلدهم لانهم المفروض قدوه وانا عن نفسي بقول القدوه (يا رب مكنش مخطأ في كلامي ) انها قدوه غلط علشان كده لازم توضح مش المذيعات دي المفروض يا محمد بيقدموا اخلاق الاسلام
ومهش عارفه ايه هو الحجاب من النقاب من الايشار الي هي لبساه الي بتسميه الحجاب مش دا الحجاب يا استاذي مش ده الحجاب

امحو يا رحمن وزرى 24620_mb_file_21c2c
مش دا الحجاب با محمد مش دا خالص
امحو يا رحمن وزرى 43101_1208981367

امحو يا رحمن وزرى 10af8


ولا دا خالص اهو دا الاسبانش الي بتكلم عليه اهو دا المصيبه الي بتكلم عنها

وفي الاخر يا رب متزعلش مني
وهقدم بقي كاركاتير بمناسبة الكلام عن الحجاب

امحو يا رحمن وزرى 19919
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://one2one.yoo7.com
mouhamad.moustafa89
شغال الله ينور
شغال الله ينور



ذكر عدد الرسائل : 85
العمر : 34
المزاج : امحو يا رحمن وزرى Mostmte3
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى F18c8c10
تاريخ التسجيل : 26/10/2008

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالأحد 23 نوفمبر 2008, 9:50 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتوه
تحياتى اولا بس سؤال ياجميل ايه هوه مفهومك عن الحجاب
لان دى تحدد حجات كتير جدا
لان احنا كتييييييييير بنقول رئينا فى حجات كتير بس من زاويه معينه صح فياريت يافندم توضح ليا ايه مفهوم حضرتك عن الحجاب ده اولا
ثانيا يافندم
ثانيا حضرتك تانى مفهمتش يعنى ايه انك تكون مسلم ويكون مكتوب فى بطاقتك مسلم انا طبعا مش اصدى على حضرتك حضرتك عارف لانك وضحتها فى الرساله الخاصه
المسلم مش مسلم بطاقه يافندم اصل يافندم احنا يوم القيامه اكيد مش هنتحاسب بالبطايق صح
احنا يوم القيامه هنتحاسب بااعمالنا المسلم ....المسلم هيتحاسب باسلاموه صح؟
يبأه مسالة البطاقه دى ملهاش اى لزمه
ولما قلت يافندم اخلاق السلم حضرتك عارف طبعا ايه هيه وعارف ايه هوه صح؟


فلازم نكون كلنا زى حضرتك وده دور المشايخ والدعاه انهوم يعرفوا الناس الى مش واخدين بالهوم منوه
ونيجى لحاجه تانيه مسالة الحجاب انا راى فى الحجاب
انا ايه انا اسف انا مين اصلا علشان اقول راى
راى الائمه الربعه هوه
:: المذاهب الاربعة و الحجاب ::


كثيرة هي أقول العلماء والأئمة المحققين ، وها أنا ذا أسوق لك بعضاً من أقوالهم في وجوب ستر المرأة وجهها ولزومها الستر وإخفاء الزينة ، على اختلاف مذاهبهم ، وأدع الرأي بعد ذلك لك لتفكري في الحق ..
من أقوال الحنفية :
قال الجصاص رحمه الله : ( المرأة الشابة مأمورة بستر وجهها من الأجنبي ، وإظهار الستر والعفاف عند الخروج ؛ لئلا يطمع أهل الريب فيها ) – أحكام أهل القرآن 3/458-
وقال شمس الأئمة السرخسي رحمه الله : ( حرمة النظر لخوف الفتنة ، وخوف الفتنة في النظر إلى وجهها ، وعامة محاسنها في وجهها أكثر منه إلى سائر الأعضاء ) – المبسوط10/152-
وقال علاء الدين الحنفي رحمه الله : ( وتمنع المرأة الشابة من كشف الوجه بين الرجال ). قال ابن عابدين المعنى : تمنع من الكشف لخوف أن يرى الرجال وجهها فتقع فتنة – حاشية ابن عابدين2/261-
وقال سماحة مفتي باكستان الشيخ محمد شفيع حنفي : ( وبالجملة فقد اتفقت مذاهب الفقهاء ، وجمهور الأمة على أنه لا يجوز للنساء الشباب كشف الوجوه والأكف بين الأجانب ، ويستثنى منه العجائز ؛ لقوله تعالى : ( وَالقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاء ) – نقلا عن كتاب المرأة المسلمة 202-
وأما المالكية فمن أقوالهم :
قال أبو بكر ابن العربي ، والقرطبي رحمهما الله : ( المرأة كلها عورة ، بدنها وصوتها ، فلا يجوز كشف ذلك إلا لضرورة أو لحاجة .. ) – أحكام القرآن 3/1578 والجامع لأحكام القرآن 14/277-

وقال ابن المنير المالكي : " إن كل بدن الحرة لا يحل لغير الزوج ، والمحرًم النظر إلى شيء منها إلا لضرورة كالمعالجة وتحمل الشهادة .
وأما الشافعية فمن أقوالهم :
قال إمام الحرمين الجويني رحمه الله : ( اتفق المسلمون على منع النساء من الخروج سافرات الوجوه ) – روضة الطالبين 7/24- .
ونقل ابن حجر الهيثمي رحمه الله عن الزيادي ، وأقره عليه : ( أن عورة المرأة أمام الأجنبي جميع بدنها حتى الوجه والكفين على المعتمد ) – تحفة المحتاج 2/112-

وقال ابن رسلان رحمه الله : ( اتفق المسلمون على منع النساء أن يخرجن سافرات الوجوه ، لا سيما عند كثرة الفساق ) – عون المعبود 11/162-
وقال الموزعي الشافعي رحمه الله : ( والسلف والأئمة كمالك وأبي حنيفة وغيرهم لم يتكلموا إلا في عورة الصلاة ، فقال الشافعي ومالك : ما عدا الوجه والكفين ، وزاد أبو حنيفة : القدمين .

وأما الحنابلة فمن أقوالهم :
قال الإمام أحمد رحمه الله : (ظفر المرأة عورة ، فإذا خرجت من بيتها فلا تبن منها شيء ولا خفها فإن الخف يصف القدم وأحب إلي أن تجعل لكمها زراً عند يدها حتى لا يبين منها شيء ) الفروع 1/601-
وقال شيخ الإسلام رحمه الله : ( وكشف النساء وجوههن بحيث يراهن الأجانب غير جائز ) الآداب الشرعية1/280- وقال أيضاً : ( إنما ضرب الحجاب على النساء لئلا تُرى وجوههن وأيديهن ). [ الفتاوى15/372]

وقال ابن القيم رحمه الله : ( العورة عورتان : عورة في الصلاة ، وعورة في النظر ، فالحرة لها أن تصلي مكشوفة الوجه والكفين ، وليس لها أن تخرج في الأسواق ومجامع الناس كذلك ) - إعلام الموقعين 2/80-

وده كان رايهوم يافندم تحريتوه بمنتهى الدقه
فلما ناخود راى الائمه
ولازم نعرف انه اختلافهوم رحمه لينا صح؟
وكان رسول الله اذا خير بين امرين لاختار ايسرهوم ان لم يكن اسما او قطيعة رحم صح؟

طب ماتيجى يافندم نبص كده على رأآ ى الشافعي ومالك : ما عدا الوجه والكفين ، وزاد أبو حنيفة : القدمين
متهيئلى يافندم ممكن تكون وضحة دلوقت
وانا عندى توضيح بسيط يافندم
فيه حاجه عندنا اسمها العادات والتقاليد وظروف اهل البلد
لااااااااااااااازم تراعى حضرتك كنت قلت ان تسقيط البنطلونات قمة الحلال صح لانوه ساتر عن طريق الملابس الداخليه
وانا بقول لحضرتك كان الامام ابو حنيفه يقراء فى صلاته الفاتحه دون ان يسمى باسم الله الرحمن الرحيم جهرا "بصوت عالى يعنى" وكان يقول ان الامام يشفع لمن خلفه
وكان الامام مالك وحضرتك عارف ان هما الاتنين كانوا فى نفس الوقت كان يقرئها بصوت عاالى فسالوا الامام ابو حنيفه رد عليهوم رد بسيط جدا ان طووول لما بصلى هنا هصلى بطريقتى لانها مش حرام خد بال حضرتك مش حرام بس لما اصلى ورا الامام مالك فى المدينه هصلى بطريقة الامام مالك
فا انا مبالش ان تسقيط البنطلونات حرام انا بقول مش مقبوله
وزيها يافندم زى الحجاب ممكن اخت لينا تلبسوه صح واخت لا
فا انا فى الا خر بقول لحضرتك بردوه انا لسه عند كلمة اخلاق الاسلام اصل يافندم مش زنب الاسلام ان احنا وخدينوه بطاقه بس بردوه انا مبحسهاش سوده كده الاسلام عندنا الحمد لله موصلش لكده ومش هيوصل لكده
واختى الى مش محجبه ان شاء الله ربنا يهديها للحجاب الصح الى ربنا عايزوه مش الى هيه عايزاه واختى انا هقول لحضرتيك حاجه انتى كويسه ومسلمه وكل حاجه بس محتاجه وقفه انا مبقلش ان حضرتيك زى مابنقول ياااااعم هيه دى باه المحجبه السلمه ما زيها زى غيرها
لا يا اختى انتى مش زى غيريك
وياريت يافندم تتحجبى صح
وانا ليا موضوع يافندم عن الحجاب لو سمحتى ياختى حضرتيك بصى فيه ولا اقول لحضرتيك انا ايه بصى لناس كتير غيرى بيتكلموا عنوهو وحضرتيك تعرفى
وختنامكا سبحانك لاعلم لنا الا ماعلمتنا انك انت العليم الحكيم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mouhamad.moustafa89
شغال الله ينور
شغال الله ينور



ذكر عدد الرسائل : 85
العمر : 34
المزاج : امحو يا رحمن وزرى Mostmte3
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى F18c8c10
تاريخ التسجيل : 26/10/2008

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالأحد 23 نوفمبر 2008, 9:54 pm

على فكره يافندم نسيت اضيف حاجه

اولا الحجاب الاول متهيقلى صح ومش مشكله صحبتوه عملت ايه بعد كده
والتانى والتالت متهيقلى عايز اضافه النيك " الرقبه "
متهيقلى عاوز رقبه تغطى جزء الرقبه
وخد بال حضرتك انا مبتكلمش على اللبس الى بيكون تحتوه انا بتكلم عن التحجيبه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
abuatta
Admin
Admin
abuatta


ذكر عدد الرسائل : 699
العمر : 34
الدولة : امحو يا رحمن وزرى Egypt10
المزاج : امحو يا رحمن وزرى 8010
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى Eximious
تاريخ التسجيل : 17/09/2007

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالخميس 27 نوفمبر 2008, 10:43 pm

انا لما قريت ردك في الاول فرحت جدا اننا وصلنا لنقطة انها في الحجاب " الزام المرأه ستر الوجه والكفين في حجابها "

لكن بعد كده لما كملت الكلام زعلت شويه كتير

طيب الاول انت سئلتني سؤال جميل اوي ----- ما هو مفهومك عن الحجاب للمرأه؟ صح!!!!!!

الاجابة : مفهومي عن الحجاب هو ما يستر المرأه من او شعرها الي قدمها دون اظهار اي شئ نهائي ولا وجه ولا كفين خالص

قال بن سيرين سألت عبيده السلماني عن اية بسم الله الرحمن الرحيم
"ياايها النبى قل لازواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادنى ان يعرفن فلا يؤذن وكان الله غفورا رحيما" صدق الله العظيم
ايه "59" سورة الاحزاب

يقول ابن سيرين فقام عبيدة وفسر الاية تفسيرا عمليا وفعليا وواقعيا حيث قام وجاء بثوب فغطي بيه رأسه ووجهه وجسده وابرز عينا واحده"

من الاخر ( النقاب )

اعتقد انك فهمت مفهومي الشخصي عن الحجاب صح كده جميل

………………………………………….

(فلما ناخود راى الائمه
ولازم نعرف انه اختلافهوم رحمه لينا صح؟
وكان رسول الله اذا خير بين امرين لاختار ايسرهوم ان لم يكن اسما او قطيعة رحم صح؟
طب ماتيجى يافندم نبص كده على رأآ ى الشافعي ومالك : ما عدا الوجه والكفين ، وزاد أبو حنيفة : القدمين)

دا كلامك صح انا مغيرتش منه حاجه

على فكره يافندم نسيت اضيف حاجه

(اولا الحجاب الاول متهيقلى صح ومش مشكله صحبتوه عملت ايه بعد كده
والتانى والتالت متهيقلى عايز اضافه النيك " الرقبه "
متهيقلى عاوز رقبه تغطى جزء الرقبه
وخد بال حضرتك انا مبتكلمش على اللبس الى بيكون تحتوه انا بتكلم عن التحجيبه)

ودا كمان

يعني اعتقد من كلامك ان مفهوم حضرتك عن الحجاب اظهار الوجه والكفين , يعني الايشارب الي بيقولوا عليها تحجيبه الي بتحل محل الحجاب الي انا فهمه بمفهومي

تمام اعتقد اني كده ماشي في كلامي صح ومبقولش حاجه غلط

طيب اوضح شئ صغير كمان اوي

الكل بيرجع اظهار الوجه والكفين لتفسير ابن عباس صح

طيب قول ابن عباس بأسنادين هنبين الاسنادين وهل قول ابن عباس صحيح ولا لا

ماشي احنا كده متفقين يا رب نكون متفقين لحد ما اجيب اسناد قول ابن عباس واصحح الامر عن حضرتك

وارجوك اترك اي شئ تاني اتكلمنا فيه علي جنب من اخلاق الاسلام وتسقيت البنطلون واي حاجه تانيه لحد ما ابين لحضرتك الامر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://one2one.yoo7.com
mouhamad.moustafa89
شغال الله ينور
شغال الله ينور



ذكر عدد الرسائل : 85
العمر : 34
المزاج : امحو يا رحمن وزرى Mostmte3
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى F18c8c10
تاريخ التسجيل : 26/10/2008

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالخميس 27 نوفمبر 2008, 11:20 pm

we ana mstanii raey hadretak
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
abuatta
Admin
Admin
abuatta


ذكر عدد الرسائل : 699
العمر : 34
الدولة : امحو يا رحمن وزرى Egypt10
المزاج : امحو يا رحمن وزرى 8010
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى Eximious
تاريخ التسجيل : 17/09/2007

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالجمعة 28 نوفمبر 2008, 12:37 pm



هذه هي نهاية كلامي في موضوع الحجاب( النقاب) وفرضه علي المسلمات من غير ظهور الوجه والكفين واعتقد بعد كامي ان كل شخص سيقتنع بفرضية الحجاب (النقاب)نهائي بدون اي معارضه في ذالك
بسم الله الرحمن الرحيم

ما نسب لابن عباس رضي الله علنه بأن فسر الزينه الظاهره بالوجه والكفين فإن إسناد ذلك الاثر لا يصح بحال الى ابن عباس رضي الله عنه وانتبه جيدا لان هذا الاثر اخرجه ابن جرير الطبري في تفسيره واخرجه الامام البيهقي في السنن الكبري وسوف نأخذ كل تخريج علي حده ونقوم بتحليله والحكم عليه

1- الطريق الاول للامام ابن جرير الطبري

قال ابن جرير الطبري حدثنا مروان قال حدثنا مسلم الملائي عن سعيد بن جبير عن بن عباس رضي الله عنهما قال " ولا بيدين زينتهن الا ما ظهر منها " قال بن عباس الكحل والخاتم

انتبه بل انتبه جيدا لهذا الاسناد

قال الشيخ عبد القادر السندي قلت اسناده (ضعيف جدا بل منكر) , قال الامام الذهبي في ترجمة مسلم الملائي الكوفي ( متروك الحديث ) وقال عنه يحي بن معين ( ليث بثقه ) , وقال الامام البخاري ( يتكلمون فيه ) , وقال عنه يحي بن معين ايضا ( زعموا أنه اختلط ) , وقال النسائي ( متروك الحديث ) , وقال الشيخ السندي ان هذا الاسناد ساقط لا يصلح للشواهد والمتابعات كما لا يخفي علي اهل هذا الفن



2- اما الاسناد الثاني الذي ورد في السنن الكبري للامام البيهقي قال : اخبرنا ابو عبد الله الحافظ وأبو سعيد بن أبي عمرو قال حدثنا أبو العباس محمد بن يعقوب ,قال حدثنا احمد بن عبد الجبار العطاربي , حدثنا حفص بن غياث عن عبد الله بن مسلم بن هرمز عن سعيد بن جبير عن بن عباس رضي الله عنهما قال " ولا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها " قال في الوجه والكفين



قال الشيخ عبد القادر السندي إسناده مظلم ضعيف لضعف راويين هما

1- أحمد بن عبد الجبار العطاربي

2- عبد الله بن مسلم بن هرمز المكي

وانتبه جيداً

الرواي الاول : احمد بن عبد الجبار العطاربي

قال الذهبي (ضعفه غير واحد) , وقال ابو حاتم ( ليس بالقوي ) , وقال مطيل ( كان يكذب ) , وقال عبد الرحمن بن مطيل ( كتبت عنه وحدثت ثم امسكت عنه لما تكلم الناس فيه) ,وقال الحافظ في التقرير ( ضعيف )



أما الرواي الثاني : عبد الله بن مسلم بن هرمز المكي

قال الحافظ الذهبي ( ضعفه يحي بن معين ) , وقال أبو حاتم ( ليس بالقوي ) , وضعفه النسائي , وقال الحافظ في تقريب التهذيب ( ضعيف )

وقال الشيخ السندي ( هذان الاسنادان ساء حالهما الي حد بعيد , ولا يحتج بهما ولا يكتبان ) ويؤكد صحة ذلك أيها الاخوه والاخوات ما قاله بن عباس فيما رواه علي بن ابي طلحه أنه قال ( أمر الله سبحانه وتعالي نساء المؤمنين إذا خرجن من بيوتهن في حاجه أن يغطين وجوههن من فوق رؤسهن بالجلابيب ويبدين عينا واحده ) وهذا هو الثابت عن بن عباس رضي الله عنهما



والله الموفق

هذا الكلام منقول بالنص ولم احرفر اي كلمة فيه
وفي نهاية كلامي اترك سؤال كيف الله يامرنا بستر محارم الجسد ويترك الوجه الذي يبين جمال المراه ؟
واترك الحديث لاخواتي في المنتدي لمعرفة رأيهن عن ما هو مفهو الحجاب في رئيهن ؟

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://one2one.yoo7.com
mero
مشرف مستقبله كبير
مشرف  مستقبله كبير



ذكر عدد الرسائل : 82
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى F18c8c10
تاريخ التسجيل : 21/11/2007

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالخميس 04 ديسمبر 2008, 1:33 pm


اه انتم دخلت في مناقشه بس فعلا حاميه شويه كتير يعني وانا عارف ابوعطا لما يدخل في مناقشه هو مقتنع فيها برأيه مبيقدرش حد يقف قدامه ولو حتي كان هو غلطان بس بصراحه انتم جبتم الموضوع من الاخر بكلام ابو عطا وانا عارف كمان هو جايب كلامه من اين وواثق فيه
جزاكم الله خيرا محمد ابوعطا محمد مصطفي علي النقاش الحاد الجميل ده ويا رب محدش يزعل من التاني خالص لاني شايف الوضوع حامي حبتين
اما عن رأي انا في الموضوع ده انا طبعا موافق ابوعطا جدا وحابب زيه اني اعرف رأي بنات المنتدي في الكلام ده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
شهاب الشرق
مشرف مستقبله كبير
مشرف  مستقبله كبير
شهاب الشرق


ذكر عدد الرسائل : 134
العمر : 33
الاوسمة : امحو يا رحمن وزرى Tamauz
تاريخ التسجيل : 22/04/2008

امحو يا رحمن وزرى Empty
مُساهمةموضوع: رد: امحو يا رحمن وزرى   امحو يا رحمن وزرى Icon_minitimeالسبت 06 ديسمبر 2008, 8:46 pm

كل سنه وانتم طيبين ياجماعة ويارب اكون وحشتكم شكل ماالمنتدى العزيز دا واحشني ووحشني اعضاءه اللي مبقتش اشوفهم الا في القطر حتى ميرو بقي يطنش ووحشني كلام المجادلة (ياسمين )اما موضوع النقاب ففيه جدال طويل بين العلماء سواء علماء الازهر اللي قالو ليس فرض ولكن من تقم به فلها ثوابه للتشبه بامهات المسلمين رضي الله عنهم ,اما علماء السنه فقالو انه فرض عين على كل مسلمه وكل منهم معه ادلتهم ولكني ارجح راي اهل السنة دائما وهذا ليس تقليل من شأن الاذهر فما زال به علمائه ووالدي ماجستير في الفقه جامعة الازهر ورأيه من رأي الأزهر في هذا الموضوع بأدله صحيحة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
امحو يا رحمن وزرى
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
one2one :: 

المنتدى الاسلامي  :: ايامنا في اسلامنا دعوه للمشاركة

-
انتقل الى: